måndag 3 juli 2017

Alternativ semantik.



Den sverigedemokratiske lokale Ledaren Thoralf Alfsson har lyckats med ännu ett finurligt krumsprång.



Han har inte spridit lögnerna, halvsanningarna och tyckandet om den fällande domen mot Kent Ekeroth.
Han har förmedlat dom.

Förmedla = överföra genom att fungera såsom förbindande länk särsk. Med avseende på information etc.
Sprida = fördela över ett större område äv. förmedla
(Svensk ordbok.)

Jag minns en episod från min tid på Fröviskolan, 30-35 år sedan, när vi tog en elev på bar gärning med att smälla påsksmällare inomhus.
- Jag har inte smällt smällaren, jag har bara tänt på!
Påminner starkt om Thoralf.
Han har inte spridit.
Bara förmedlat.

Semantik = läran m betydelsen hos språkliga uttryck.

(Ur OT 20170703)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du Strömer det är tur att du har SD att skriva om, för övrigt så är det!!!!!!!!!!!!!

H-G Strömer sa...

Haj Anonym!
Det är tur att du har mig att gnälla på för övrigt så är det!!!!!!!!!!!!!