tisdag 30 april 2024

Fira.

Åter har jag hissat vår svenska flagga, denna gång med anledning av hans Majestät Konungens Karl XVI Gustafs födelsedag.

Varför hissar jag vår svenska flagga här på Ringvägen?

Därför att ingen annan gör det.

Naturligtvis firar jag i vanlig ordning även vårens ankomst och Hitlers självmord.

Som de allra flesta vet är det inget firande i Lanhagen på årets Valborgsmässoafton.

Ingen förening, organisation eller sammanslutning anser det mödan värt att upprätthålla denna tradition.

Jag sjunger in våren i Lanhagen även i år.

Varför sjunger jag in våren i Lanhagen även i år.

Därför att ingen annan gör det.

Det blir ”Längtan till landet” av Herman Sätherberg (Vintern rasat ut) i D-dur.

En fjärdedels kvartett i alla fall.

Kommer du också, så blir vi en halv.

Jag finns på scenen i Lanhagen klockan 18:30.

Du är välkommen att sjunga med!

Brasan låter jag bli liksom i fjol.

Trevlig helg på er alla!

Se även H-G Strömers blogg: Att hälsa våren. (h-gstromersblogg.blogspot.com)



 

5 kommentarer:

  1. "Varför hissar jag vår svenska flagga här på Ringvägen ?"Bra fråga faktiskt,varför gör du det egentligen?Det är knappast för att du är stolt över att vara Svensk. Det klingar verkligen falskt att man är sosse och samtidigt stolt över Sverige...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Okänd!
      "Det klingar falskt" tycker du. Jag är glad över att vi hade turen att få komma till Sverige, men det vill du inte fatta. Hade vi inte varit socialdemokrater hade vi hamnat någon annanstans.
      Har du inget bättre än rena oförskämdheter att presentera, så låt bli.
      Dessutom är det inte sverigedemokraternas flagga. De har kidnappat den.

      Radera
    2. Var hade ni hamnat om ni inte varit Socialdemokrater?

      Radera
    3. Så ni var Socialdemokrater redan innan ni kom till Sverige?

      Radera
    4. Hej Okänd!
      Historien är lång. Jag berättar den för niorna vare år. Kom hit till Ringvägen 3A så kan jag berätta för dig.
      Kanske Sachsen - kanske Bayern. Många av våra släktingar hamnade där.
      Ja, min far var ordförande i den socialdemokratiska studentklubben vid universitet i Prag. Min morfar var med och lade grunden till arbetarrörelsen i dåvarande Österrike.
      Det skäms jag inte för.

      Radera