tisdag 4 september 2012

Ska förnamnet spela någon roll?

I februari 1969 sökte jag och Ina en bostad i Linköping. En annons berättade om en möblerad tvåa på Föreningsgatan 9.
Jag ringde och presenterade mig som Heinz-Günther Strömer, ett i mitt tycke respektabelt namn.
- Den är tyvärr redan uthyrd, svarade mansrösten med ett djupt beklagande tonfall.
Ina hade hört replikerna, och bad att få luren.
- Hej, jag heter Christina Fransson och jag är intresserad av er lägenhet, tyckte Ina, eller något liknande.
Hon fick hyra den, trots att den varit uthyrd några minuter tidigare.
Vi bodde där i tre månader, mars, april och maj 1969.
Hösten 1969 bodde vi på Ryds Allé 17.
Jag lärde mig då, att 23 års vistelse i Sverige och ett felfritt svenskt uttal väger lätt mot ett utländskt klingande förnamn hos en del människor.
Diskriminering? Utlänningsförakt? Fördomar? Främlingsfientlighet?
Finns det verkligen i Sverige? I så fall varför?
Bedöm själv!
(Insändaren finns på sidan 7 i dagens OT)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar