måndag 28 april 2014

Nya grannar.

Idag träffade jag Amid. Han kommer från Syrien, och ska flytta in längst ner här på Ringvägen 3A, där Maria, Sebastian och Samuel bodde.
Han kunde inte mycket engelska, men jag presenterade mig genom att peka på namnskylten och hälsade honom och hans familj välkomna till Ringvägen.
Jag sa, att vi har bott här sedan 1976, och hade sett folk flytta in och ut.
Vänlighet kostar inget, och jag minns de grännabor, som var vänliga mot oss när vi kom till Sverige från ett krigshärjat Europa.
En helt annan sak:
Igår pratade jag med två små töser; den ena var något mörkare i hyn, och de hade roligt tillsammans.
Idag såg jag två små pojkar; den ene var lite ljusare i hyn än den andre. De lekte och hade roligt tillsammans.
Barn är inte rasister.
Rasister blir de efter att ha hört sina föräldrars (= oftast pappors) fördomar, nedsättande kommentarer, avsky och hat tillräckligt många gånger.
Näringen heter ”Avpixlat” och resultatet heter sverigedemokraterna.
Jag äcklas av blotta tanken på att det rör sig om ett riksdagsparti!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar