onsdag 7 maj 2014

Jag och musiken 49.

Det finns en hel del unga damer, som lägger ut sina sång- och musikalster på Internätet.
De håller genomgående god kvalitet, ibland mycket god.
Det föranleder mig att gå tillbaka ett halvt sekel.
Någon gång i februari eller mars 1965 spelade vi tillsammans med Bernt Enghardts orkester i Huskvarna Folkets Hus (inte Folkets Park!).
Det var musikerförbundet, som arrangerade några danskvällar för att stärka ekonomin, och vi spelade med enbart reseersättning och utan kontrakt.
Det fanns gott om bra dansorkestrar i Jönköping och Huskvarna, och många av blåsarna kom från A6 musikkår. Det var alltså heltidsproffs det rörde sig om.
Vi ställde upp till vänster, och Bernt Enghardts till höger. Vi kände varandra lite grann och hälsade, och sedan spelade vi non-stop hela onsdagskvällen.
Bernt Enghardts orkester hade med sig en mycket ung sångerska. Hon hade inte fyllt 15 år, så hon hade fått dispens av sin rektor att vistas ute och uppträda efter klockan 22.00 Reglerna för ungdomar såg annorlunda ut för 50 år sedan.
Vi la genast märke till, att den lilla unga damen var något alldeles extra. Hon var suveränt bra. En så bra röst och så bra sång lägger man märke till, och vi blev imponerade.
Mitt minne är dunkelt, men jag tror inte att jag bytte några ord med den unga damen.
Det kunde ju ha varit trevligt att nämna så här ett halvsekel senare.
Hon är också 49 år äldre liksom jag, men något mer berömd.
Vad hon heter?
Det överlåter jag åt dig, min käre läsare att komma på själv.

Hon finns förresten på Internätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar