torsdag 3 mars 2016

Världens längsta uppsats.

Några gånger under min tid som lärare på Fröviskolan hände det, att jag fick bra idéer.
Det här var den första.
Eleverna i klass 9B skulle skriva ”Världens längsta uppsats”.
Den blev ungefär 350 meter lång, men Guiness tyckte inte om formatet, så det blev bara ett världsrekordförsök.
Detta gjordes före ordbehandlarens tid. Eleverna skrev på skrivmaskin, bladen plastades och klipptes i rader, som klistrades ihop och rullades upp på tomma rullband.
Mycket pyssel, men entusiastiska elever skriver mer och bättre.
Ingvar Gunnarsson skrev naturligtvis om oss i positiva ordalag, och så hamnade klass 9B i både Aftonbladet och Expressen.
Jag har varit på tre klassträffar med dessa mina f.d. elever.
Det var en riktigt härlig samling ungar från Berga och Bockara.
Några av dom har jag kontakt med då och då: Sammy, Marie-Louise, Anette, Yvonne, Thomas och Kristina.
Som synes har rullbanden inte hållit i 40 år, så nu hamnar dom på soptippen.
Mina minnen finns som alltid kvar.

PS! Bilden är ur Aftonbladet. Det är självklart Stefan Ekström och Mats Åborn, som befinner sig i framkanten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar