lördag 4 juni 2016

40 år.

I dagarna är det 40 år sedan vi flyttade in här på Ringvägen 3A. Jag minns inte datum, men det bör ha varit den 4 juni, för vi använde lördagen och söndagen (5 och 6) till att flytta.
Cissan och Caroline fick vara hos morfar, mormor och moster i Karaby, men Patrik gick i förskolan och var kvar.
Vår röda VW-68 EPR 346 gjorde många resor mellan Ringvägen 13 och 3A. Det fanns ingen hiss, och jag räknade ut att jag besteg Kebnekaise under de dagar vi flyttade.
Ett säkert minne är, att Nils Gustaf Johansson fernissade (kanske lackade) golvet i vardagsrummet kvällen före inflyttningen.
- Har jag lovat att det ska vara klart, så blir det klart, sa han, och fortsatte lugnt sitt arbete.
Golvet var torrt dagen därpå.
Vi hade 5 rum och kök, och hyran var 975:- i månaden.
Patrik fick sitt rum längst bort, sovrummet var i mitten och Cissan och Caroline delade rum och hade en våningssäng.
I det lilla rummet hade jag det jag behövde för mitt jobb på Fröviskolan, och det blev en hel del med tiden. Något finns kvar, men det allra mesta är borta.
Mellan köket och matvrån var det skåp för glas och porslin.
När vi var klara åkte vi till Kalmar och såg matchen Kalmar FF – Hammarby IF.
Hur den slutade har jag glömt.
1990 totalrenoverades hela huset i två omgångar, och vi bodde i 3B i tre månader.
När vi flyttade tillbaka hade vi 4 rum och kök, men då var Patrik utflugen och behövde inget rum hos oss.
Nu är det bara Ina och jag i några år till.

Att den vackra tavlan är målad av Paul Lager ser nog de flesta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar