tisdag 11 februari 2020

130 år

Idag för exakt 130 år sedan, föddes min morfar, Karl Schneider i











Österrike, nära den tyska gränsen i Sudetlandet,


















som senare blev en del av Tjeckoslovakien

Han överlevde Första Världskriget. Han stred nämligen enligt följande rättesnöre:
"Jag är hellre feg i fem minuter än död resten av mitt liv”.


Alltnog, vi kom till Sverige och hamnade i Gränna, där han avled den 31. juli 1968.




Många episoder med honom närvarande dyker upp i mina tankar alltsomoftast.


Han hade sin speciella humor, och jag fick nog med mig en hel del.


Hans minne finns bevarat.


OBS! Han var naturligtvis Syrrans morfar också, fast inte lika länge.

2 kommentarer:

  1. Jag minns att jag ofta försökte få min morfar - opa- att tycka om musiken som jag lyssnade på. Han hade tålamod men verkade sällan speciellt förtjust. Yesterday med Beatles tyckte han om men det gällde att snabbt stänga av LP:n innan nästa låt började..... Jag tänder ett ljus idag. Syrran

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Syrran!
      Ja, och igår var det 40 år sedan Oma firade sin sista födelsedag.

      Radera