lördag 11 april 2020

Jag och musiken 49.


Alltsomoftast går mina tankar tillbaka på svunna tider, särskilt nu när framtiden är oviss och nutiden enformig.
Igår lyssnade jag igenom låtarna på Gerry and the Pacemakers LP ”How do you like it”.
Gerry and the Pacemakers var goda vänner med The Beatles och de var också från Liverpool.
Gerry and the Pacemakers hamnade på listorna lite före the Beatles.
Dom låg etta i april 1963, och efterträddes då av the Beatles ”From me to you”.
Vi tyckte om Gerry and the Pacemakers.
De överträffades snart av andra och bättre band som The Hollies, Kinks, Zombies med flera.
Vi klarade av att härma deras låtar, och hade åtta av dom på repertoaren.
Några av dom sjöng och spelade jag igenom för mig själv igår.
De fanns där.
Den vi tyckte bäst om var ”You’ll never walk alone”, men den var några meter över vår förmåga.
Vi hade inga stråkar, och plusackord kände vi inte till då.
Att Liverpool FC har låten som signatur blev mig bekant långt senare.
Tipslördag” fanns inte ännu, och vi visste väldigt lite om engelsk fotboll.
Alltid kul att tänka tillbaka på svunna tider, särskilt dom glada.



2 kommentarer: