fredag 20 maj 2022

Närproducerat.

Jag köper enbart EMÅ-mejeriets mjöl och smör, någon gång osten.

Arlas mjölk låter jag stå kvar åt dem som inte stöder närproducerat och lokala företag.

Jag köper Måketorps kött och handlar potatis från Aby.

Jag har varit på studiebesök hos Patrik Axelsson med tre omgångar nior.

Jag ser inget skäl att gynna Arla, som bara är svenskt till ungefär en fjärdedel.

Det är lättare att säga närproducerat än att köpa det.

Det är lättare att säga gynna lokala företag än att göra det.

Jag stöder gärna lokala företag och närproducerat.



 

24 kommentarer:

  1. Jag skiter i jävla Emå mejeriet även om jag verkligen gillar Patrik som person. Jag skiter i detta jävla inavlade förbannade samhället. Ni kan alla dra så långt inåt helvete ni bara kan komma era jävla inavlade idioter. Återigen trots högskoleutb och trots mer än 15 års erfarenhet så har jag blivit blåst på ett jobb i denna förbannade jävla kommun. Gissa vem som fick det suprise suprise en äcklig jävla HIK fjolla med noll utbildning och noll erfarenhet. VA FAN ÄR ERAT PROBLEM ERA ÄCKLIGA JÄVLA HÖGSBY ARSLEN??
    NI KAN ALLA DRA SÅ LÅNGT ÅT HELVETE SOM MAN BARA KAN KOMMA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Nä inte fan kommer du publicera detta det kan jag inte tro. Men jag SKITER I VILKET ERA JÄVLA AVSKUM!!!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ring 0491/20075. Jag kan lyssna. OBS! Jag är född i Prag, uppvuxen i Gränna, tog studenten och gjorde lumpen i Jönköping och har studerat i Göteborg och Linköping.

      Radera
    2. Svågerpolitiken är utbredd i Högsby Kommun, det är känt sedan länge.

      Radera
    3. Inte insatt. Min svåger bor i Västbo.

      Radera
    4. Kom igen HG ingen här har beskyllt dig för vara involverad i svågerpolitik eller fördelar genom HIK. Men nog vet du om att det förekommer? Begär inte att du ska hänga ut någon men nog känner du till fenomenet? Det finns ju tydliga fall där farsan anställt sonen eller foster farsan anställt fostersonen. Det finns otaliga med exempel där folk fått jobb utan annons och jag personligen känner till X antal som fått jobb utan intervju. Nä de är synd att man inte tar tillvara på kunskap före släktskap och bollintresse. Tänk om du aldrig fått din tjänst och sett hur någon utan utbildning fått den istället,bara för att den personen kunde kicka en boll.

      Radera
    5. Som sagt, jag är inte tillräckligt kunnig i detta, men 20075 finns att ringa och förklara.

      Radera
  2. Jag handlar enbart Emå mejeriets produkter.
    Skulle aldrig falla mig in att köpa något annat.
    Att stödja lokalproducerat borde vara självklart. Till arge anonym vill jag bara säga välkommen till klubben. Det finns mängder med exempel på svågerpolitik i denna by. Så om du inte är släkt, legat med någon eller spelat fotboll så kommer du inte få nåt jobb.
    Klen tröst men så "fungerar" det här. Du verkar frustrerad och jag kan förstå din frustration men sök dig så långt från denna kommun som du bara kan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ytterhogdal eller Korpilombolo? Jag rår inte för att jag trivs här.

      Radera
    2. Om 41 år dör den "siste" Högsbybon.
      Synd att man inte kommer leva då och fira.

      Radera
    3. Det går säkert att komma fram till det årtalet med rätt integralkalkyl.

      Radera
    4. Derivata räcker nog gott och väl. Annars får man se sig om och inse att de unga lämnar i allt större takt och kvar blir de äldre. Inte svårt att räkna ut att vi går mot en än mer dyster prognos gällande befolkningsmängden i Högsby kommun. Tyvärr så finns det en mängd med inkompetenta politiker som lever i en fantasivärld. Urbaniseringen hindras inte genom att man förfördelar vissa människor inte heller så stoppas den av avsaknaden av jobb och fritidsaktiviteter. I Högsby kommun anses man konstig om man inte har ett fotbollsintresse utan istället ägnar sig åt andra saker. Så när dagen kommer som man ska försöka göra någon form av karriär så stoppas man, det hela påminner starkt om Hillbillies. Jag vet om en del människor i tätorten som aldrig skulle köpa emåmejeriets produkter och anledningen brukar vara att Patrik ska inte tro han är nåt, varför skulle jag lägga mina pengar på honom så att han ska bli rik mm. Den sista kommentaren fick jag av en kvinna, känd i byn sitter i kommunen, inga namn. De byar som klarar sig undan Urbaniseringen ligger antingen nära en större stad, pendlingsavstånd, eller så finns det driftiga invånare och politiker. Här har vi inget av det. Nä inte ens jag är så driftig så jag ska inte skryta om något jag inte är. Högsby ligger ju på pendlingsavstånd kanske ni tänker, jo men så är det ju men du kan lika gärna skaffa dig en lägenhet i Kalmar. Om du ska bo i Högsby och tex jobba i Kalmar så har du hyreskostnaden och månadskostnade för bensin/busskort. De nybyggda lägenheterna i Högsby ligger redan på Kalmar nivå så ekonomiskt så tjänar du på att flytta. Man kan inte leva på att ett ställe är vackert.

      Radera
    5. Hej Anonym!
      Långt och enligt mig väl underbyggt. Aningen besviket. Urbaniseringen stoppas inte. Den pågår, och kan mildras, inte mer. Bara nyfiken på damen. 20075!

      Radera
  3. Köper alltid deras mjölk , men däremot så kunde dom göra någon godare yoghurt och handlarna i Högsby kunde placera emå mjölken bättre

    SvaraRadera
  4. Som vanligt duckar Strömer och levererar ett intetsägande svar, när det väl gäller så sticker gubben likt en struts huvudet i sanden och försöker skämta bort allt med en infantil smörja som bara han kan uppskatta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym deluxe!
      Oförskämd som alltid. Kan inget annat.

      Radera
    2. Sn9nym

      Radera


    3. Nej du kan inget annat än att backa undan och leveran dina "väl formulerade "löjeväckande undanflykter. Du är pinsam Strömer.

      Radera
    4. Hej Anonymdeluxe!
      Publicerad. Se nedan!

      Radera
  5. Här försöker Strömer förklara varför han stödjer närproducerade livsmedel, och vips så handlar kommentarerna om något helt annat, alltså jag blir så trött.Tyvärr finns inget av Emåmejeriets produkter att köpa där jag bor (Kiruna ).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Belsebub 1.
      Jag också, men jag publicerar nästan alla kommentarer. Oförskämdheter och dumheter studsar alltid tillbaka på den som har lämnat kommentaren, men det fattar vederbörande inte.

      Radera
    2. Tror att man kan skönja en röd tråd mellan att köpa närproducerat och hur vissa tydligen har fördelar. Arlas produkter finns ju fortfarande i hyllorna och jag har sett Högsbybor med Arlas mjölk i korgen,så Arla har fortfarande en stor marknad i byn. Om detta i sin tur betyder att folk har problem med att stödja en lokal bonde eller om det handlar om nåt annat låter jag vara osagt. Hur som så köper jag Emåmejeriets produkter och jag hoppas jag kan fortsätta med det.
      Kanske lever jantelagen sitt eget liv i byn och handlar det inte om HIK så är det inte intressant. Jag vet inte men nog är det märkligt.

      Radera
    3. Hej Anonym!
      EMÅ-mjölken är några öre dyrare.....

      Radera
    4. Tror det finns andra anledningar också,inte bara priset.

      Radera
    5. Hej Anonym!
      Jaha! Vilka då?

      Radera