söndag 19 juni 2022

Min Högsbydag.

 


Det är lite sent, men inte för sent att summera min Högsbydag.

Det är få gamlingar förunnat att få göra musik med så skickliga yngre musiker.

1. Marcus Högquist. Det solo han spelade i Jimi Hendrix ”Little Wings” var världsklass. Inte bra, inte utmärkt, inte fantastiskt bra. 

VÄRLDSKLASS!

Jag stod bara och glodde.

Andreas kände rysningar längs ryggraden.

Hoppas att tillräckligt många i publiken förstod detta.

Han hyllade Paul McCartney på dennes 80-årsdag med ”Let it be”.

Mästerligt!

Ett nöje att få lägga på en stämma.

2. Michael Bergeskans. Hans basspel ligger alltid rätt, han är otroligt skicklig och följsam. Han är, som sagt, en Bergeskans. 

3. Andreas Askebring (f. Johansson). Kompar bra. Hans gitarrkomp skjuter på. Hans ”All my loving” är legendarisk. Jag minns när jag övertalade honom att våga sjunga den låten. Han vågade 1991 – och igår. Duktigt.

4. David Fredriksson. Hans röst gör sig bäst i dom lite råare låtarna, Cadillac ranch, Sweet home Chicago, där jag fick hänga med, Sweet Home Alabama och liknande. Han är dessutom mycket bra med sitt munspel. En tillgång.

5. Hugo Lundström. Den ende närvarande i Strömers Sista Pack som har varit med från början. Liksom en bra målvakt skänker trygghet åt ett fotbollslag skapar en bra trummis säkerhet åt hela bandet. Det gör Hugo. Att han retas lite ibland med onödigt fippel står jag lätt ut med. Hugo är den person i Högsby, som jag har gjort mest musik tillsammans med. Tack för det, Hugo!

5. Elias Wärnlund. Han kom med tack vare att Hugo uppmärksammade ”en kille i sjuan som spelar piano”. Han hängde lätt på i dom gamla rocklåtarna, lärde sig tolvor kvickt och har utvecklats enormt. Dessutom sjunger han mycket bra. Han fick omdömet ”en kille med en ödmjuk attityd”. Det stämmer. Han är bra utan att behöva synas och märkas.

6. Oliver Lundström. Han halkade in när Daniel och Anton lämnade Sista Packet 2014, och det blev en rejäl förstärkning. Han är mer än bra, sätter sina solon, ligger på och skapar tryck med sitt gitarrspel. Jag tycker om hans spel och honom som människa.

7. Christoffer Johansson. Han har ställt upp varje gång vi har behövt en bra saxofonist, 2013 på Värdshuset och i Mejeriet, samt för tre år sedan i öltältet.

Han kan sin tenorsaxofon, och jag vill ha med honom även nästa gång, om det nu blir en nästa gång.

8. Andréas Lengyel saknade vi, men han hade annat att göra. Hans pianospel ersattes bra av Elias, men hans trombon hade behövts i några låtar. Välkommen tillbaka nästa gång, om det nu blir någon!

8. Viktor Bloom fattades oss i Sista Packet. Michael ersatte honom mer än väl, men jag saknade Viktor. Han kan sitt, och gör det bra, men Cypern är lite långt. Välkommen tillbaka, Viktor!

Alla dessa är födda och uppvuxna i Högsby kommun, alla utom Andréas Lengyel (Ruda) och Elias (Fagerhult) är uppvuxna i Högsby.

Alla har gått på Fröviskolan.

Alla har medverkat i Fröviskolans musikaler.

Alla de, som så gärna hackar ner på Högsby och Högsby kommun ska veta detta.

Högsby kommun har fostrat skickliga musiker.

Dom här är långt ifrån dom enda, men det är dom jag gjorde musik med igår.

Ett stort tack till er alla från en mycket nöjd och belåten Strömer.




2 kommentarer:

  1. Vem sköter om ljudet? Ljudnivån var på tok för hög. Det gick inte att prata med folk och umgås. Ni spelade så fantastskt bra att även en lägre decibel hade varit tillräcklig.
    Britt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Britt!
      En tekniker som skötte ljudet även åt Lifvens. En snål och girig person som ville ha betalt nästan för varje steg han tog. Dessutom var han oförskämd, retfull och allmänt osympatisk. Hette Jimmy, kan tack och lov inte efternamnet på individen som jag hoppas slippa träffa i framtiden.

      Radera