måndag 26 februari 2024

Georg Riedel.

Georg Riedel var en av mina idoler, och jag kommer att ha honom i mitt minne även i framtiden.

Han var sudettysk liksom jag, men hans familj reste till Sverige vid Hitlers inmarsch i Tjeckoslovakien 1938, eftersom hans mor var halvjude.

Jag såg på en bild från Logen i Gränna att han hade varit där och spelat med Arne Domnerus orkester, 1957 eller -58

Han var en förnämlig kontrabasist och kunde det mesta.

Mest uppskattar jag hans tonsättningar av Astrid Lindgrens dikter.

Jag kan de flesta, och sätter ”Fattig bonddräng” högst.

Jag sörjer honom inte eftersom jag inte kände honom, och jag saknar honom inte, eftersom han har tonsatt färdigt, men jag påminns om honom varje gång jag spelar någon av hans tonsättningar.

En stor musiker har gått bort.


Hur sverigedemokrater tänker om Georg Riedel framgår av

H-G Strömers blogg: Hur tänker dom? (h-gstromersblogg.blogspot.com)


 

1 kommentar:

  1. Jan Johanssons tolkningar och kompositioner var mitt första möte med Riedel. En stor musiker och han har fått leva ett rikt liv och skänkt glädje till många barn,bla mig själv.

    SvaraRadera