måndag 28 juni 2010

Så här började det.

Den första musikalen som vi gjorde vid Fröviskolan med alla niorna var ”Cats” 1988, men långt tidigare hade det gjorts föreställningar med musikinslag. Några nummer ur ”My fair lady” presenterades av Gillis redan1979 eller 1980.
1981 framfördes några sånger ur ”Jesus Christ Superstar”. Bristen på intresserade pojkar verifieras av att Vera Salay sminkades till Jesus. Anna-Lena Andersson sjöng ”I don’t know how to love him” riktigt bra. Runborg spelade piano, Olof, som vikarierade i teknik skötte gitarren, och jag hade elbasen. Resten har Lethe tagit hand om.
1985 gjorde 9A inslag från 1900-talets olika årtionden. Dom hade lagt ner ett rejält jobb, och resultatet var bitvis imponerande. Fredrik Jejdling, Mattias Lenhoff, Stefan Herdinius, Conny Karlsson, Magnus Hedenström och Patrik Strömer utgjorde orkestern. Min minnesbild av Jockes och Siklunds boxningsmatch till ”Eye of the Tiger” är mycket tydlig, liksom Mattias Lenhoffs breakdance. Till musikinslaget från 20-talet hade Mikael ”Buss-Micke” Jonsson och Jörgen Ådvall, som då gick i åttan, lånats in på trumpet och trombon. I ett annat inslag buggade 4 eller möjligen 5 par (Jögge, Lasse L, Susanne I. bl.a.) Eftersom Patrik var med vet han säkert mer än jag, men det här är mina minnen.
9C gjorde några melodier från ”Sound of music”. Karin Selegran var med någonstans.
Om 9B och 9D gjorde något, så har jag glömt det.
1986 gjorde 9D ett program med många bra sånginslag. Gillis var med på ett eller flera hörn.
”Balladen om briggen Blue Bird av Hull” och ”Moon river” med Josefine Backlund kommer jag ihåg.
9C presenterade delar av ”Footloose”.
1987 gjorde vi ”Around the world”, med sånginslag från olika länder. John-Erik Wåhlin (piano) drog det tyngsta lasset och Gillis och jag var med på gitarr resp. elbas. ”Streets of London” sjöngs utmärkt av en flicka från Berga (hennes namn ligger kvar någonstans i öknen). Ingela eller Kristina låg i en grön sovsäck och föreställde en krokodil.
Året därpå kom som sagt ”Cats”, men den skriver jag om nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar