fredag 21 juni 2013

Jag och musiken 13.

Den 1-3 juni 1963 spelade vi på Alphyddan i Jönköping, vilket inbringade några hundringar. Om jag minns rätt hade vi sedan ingen spelning före midsommar, då vi spelade på Seglarviksestaurangen i Tranås både midsommarafton och midsommardagen. Det var en härlig lokal helt i trä med underbar akustik. Fiaskot från januari var glömt och förlåtet i Tranås med omnejd.
Vi bestämde oss för att investera gaget från spelningarna som handpenning på en VW-buss årsmodell -57. Det var inget förnämligt fordon, men den rullade på, och vi fick plats med all utrustning samt några av de grännaynglingar, som ofta följde med till våra spelningar. De påstod, att det förenklade problemet att få kontakt med trevliga unga damer, om man sa att man var bekant med orkestern.
VW-bussen kallades Siegfried I, förkortat Sigge, och kostade 4 500:-.
Den förre ägaren hade varit klädförsäljare, så han hade satt en plywoodskiva mellan förarhytten och det bakre utrymmet. Bilbältet var inte uppfunnet än, så på vintern var det bra att sitta fram alla fyra och låta utrustningen ligga i kylan där bak. Filtar fanns alltid i Sigge vintertid. Äldre årgångar av VW var ökända för den nästan totala avsaknaden av värme i fordonen
Jag har många trevliga och några otrevliga minnen förknippade med F 2762, som vi hade till den 8 maj 1965, då han lugnt och stilla avled på en rastplats vid Brämhult någon mil från Borås, där vi skulle spela i Boråsparken. Dödsorsaken var motorinfarkt.
Däremellan var Siegfried I orkesterbuss, och senare även mitt första motordrivna fordon, när jag hade köpt ut dom andra tre.
Sedan följde Wilhelm II, Oskar III och Viktor IV som orkesterfordon.
Dom redogör jag för senare.



Bilden visar F 2762. Den lilla flickan är Syrran, 12 eller 13 år ung.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar