fredag 24 april 2015

Sämst i Sverige!

Jag satte nästan OT i halsen i morse!
"Vi är från kommunens sida inte alls motståndare till kultur och musik” påstår Tuva Bojstedt.
Detta bevisar hon med att man inte höjer avgifterna för deltagande.
Ett sådant påstående är varken skrattretande eller löjeväckande.
Det är en ren lögn!
Den dåvarande alliansen lade ner musikskolan under buller och bång för att göra en ”besparing”.
Tuva Bojstedt representerar alliansen.
Vidare påpekar hon att det numera (min kurs) är möjligt att låta elever gå ifrån lektioner för att delta i kommunal musikskola.
Fortsätt gärna att påpeka, Tuva, men det här innebär 0-15 (dubbelfel!).
1: Mina tre barn gick i den kommunala musikskolan, och de fick gå ifrån annan undervisning. Lennart försökte lägga sin undervisning på elevernas håltimmar, men det gick inte alltid.
Jag släppte själv gärna elever från mina lektioner för att de skulle få musikundervisning.
2: VILKEN kommunal musikskola menar Tuva?

Följande 25-årsminne presenterar jag sex veckor för tidigt så att mina läsare får klart för sig vad som har hänt med musiken i Högsby kommun under alliansens tid vid makten.

Den 16 juni 1990 var jag och ett antal musiker på besök i Högsbys vänort Vörå i Finland. Det var den dåvarande kommunala musikskolans storband som gästade Vörå för att spela och lära känna den Österbottniska landsbygden.
Vörå ligger några mil öster om Vaasa.
Om jag minns rätt var det följande som deltog:
Lennart Pettersson, altsax
Andreas Nilsson, altsax
Andreas Pettersson, tenorsax
Niclas Kangefjärd, tenorsax
Andreas Selegran, barytonsax
Pertti Suorminen, trumpet
Anna-Karin Andersson, trumpet
Roger Blom, trumpet
Tobias Edvardsson, trumpet
Fredrik Runborg, trumpet
Andréas Lengyel, trombon
Johan Runborg, trombon
Ulf Pettersson, trummor
Marcus Högqvist, gitarr
Nils-Gustaf Runborg, piano
och jag själv spelade elbas.
(Någon eller något kan vara fel. Det rör sig trots allt om ett kvarts sekel.)

Idag finns det absolut ingenting i Högsby som liknar ett storband.
Det är resultatet av ett medvetet utplånande av elevernas möjligheter att lära sig ett instrument.
SÄMST I SVERIGE!
Många borde skämmas.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar