fredag 8 maj 2015

Deprimerande.

Klockan 18.00 idag satt jag bänkad i sporthallen för att övervara det s.k. kulturbrukets avslutning.
Jag ville med egna öron och ögon bilda min uppfattning om hur efterträdaren till den hänsynslöst slaktade kommunala musikskolan bidrar till att utveckla musik och sång i vår kommun.
Jag blev mer än besviken.
Till det s.k. kulturbruket kommer en lärare från Västervik, två från Oskarshamn och två från Kalmar för att undervisa ungarna.
Min första tanke var vad detta kostar i reseersättning.
Sedan presenterades ett knappt 50-tal deltagare, men antalet anmälda var 150, fick jag veta.
Var dom andra 100 fanns vet jag inte.
Sedan framfördes ”Hotel California” av en lärare och en elev.
Sedan spelade en annan elev gitarr med samme lärare i två låtar, varav en presenterades som Varm Korv Boggie, och det kanske det var.
Sedan spelade två pojkar elgitarr och trummor medan läraren spelade elbas.
Summa fem (5!) unga musikanter.
Jag tror nog, att dom gjorde sitt bästa, och en och annan nerv kan ha spökat lite, men jag hade väntat mig bättre.
Tar man hit lärare från andra orter förväntar jag mig betydligt mer.
Lennart Petterssons, Nils-Gustav Runborgs, Gillis Fredrikssons och Ove Sundins elever presterade flera klasser högre.
Observera, att jag inte nedvärderar ungarna som spelade!
Jag tror fortfarande att dom gjorde sitt bästa.
Felet finns någon annanstans.
Det begicks 2009, när den kommunala Musikskolan förintades.
Mitt förslag är radikalt och lättbegripligt:
Ewa Engdahl lägger ner det s.k. kulturbruket.
Hon har rutin på området och är känd som nedläggningsexpert.
Jag är övertygad om att rankingen, som placerar Högsby kommun på den absoluta jumboplatsen bland Sveriges 290 kommuner när det gäller kulturen stämmer med verkligheten.
Se även
Jag är bedrövad, nedstämd, ledsen, uppgiven och känner vanmakt.
Jag presenterar en strof ur ”Here I go again” med The Hollies, ett av mina favoritband från 60-talet.
efter exakt 1.03.
Precis så känner jag det.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar