torsdag 24 december 2015

Julafton 1945.

För 70 år sedan var vi på väg mot Sverige med de vita bussarna.
Vi åkte genom ett krigshärjat, sönderbombat och utfattigt Tyskland.
Den 24 december hade vi kommit till Bad Hersfeld, som ligger ganska så mitt i Tyskland, 6 mil söder om Kassel.
Bussarna stannade där någon gång runt midnatt, alla steg ur, och min morfar plockade fram sin cittra.
Sedan sjöngs ”O Tannenbaum” och ”Stille Nacht” till hans ackompanjemang, och kanske ytterligare någon julsång.
Jag minns inte, och inte min moster heller.
Däremot minns jag tydligt hur jag tittade upp mot en stjärnklar natthimmel.
Så firade vi julafton 1945.
Julklappar?
Den hade vi redan fått.
Att få komma till Sverige var den bästa julklappen.

Ett märkligt sammanträffande är, att jag såg en skåpbil vid Högsby Sparbank tidigare idag med påskriften "Bad Hersfeld". Jag hade ett kortare samtal med honom om mitt minne från Bad Hersfeld. 
Han ska flytta till Högsby.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar