söndag 3 januari 2016

2016 börjar bra.

Musiklivet i Högsby klarar sig riktigt bra, så länge inte ansvariga politiker utsätter det för olika attentat eller grov skadegörelse.
Under 2015 har jag sett och hört Fröviskolans musikal:
Jag har bevistat Bergeskans i Högsby kyrka, en alldeles utmärkt tillställning.
Jag har varit på Misteln och lyssnat på Hugo och Willy:
Jag har besökt Frälsningsarmén I Högsby för första gången för att lyssna på Bergeskans orkester:
Nu inledde jag 2016 med att lyssna på duktiga musiker och sångare i Högsby kyrka.
Fem av dom har jag själv haft förmånen och nöjet att göra musik tillsammans med.
Det var ett rikhaltigt och varierat utbud av låtar, och det var genomgående hög klass på såväl sång- som musikinsatserna. Jag lyssnade på stämsången, och hörde inte vid något tillfälle att stämmorna slirade.
Flera duetter satt perfekt, men jag avstår från att gradera de deltagande solisterna. Skillnaderna var marginella och ingen var märkbart bättre än de övriga.
Alla höll hög klass.
(Ursäkta den usla bildkvalitén)
För övrigt uppmärksammade jag att den lokalaste Ledaren för sverigedemokraterna, Leif Gustafsson närvarade. Jag kan bara hoppas att han uppskattade bönen om flyktingarna och andra inslag på samma tema, som framfördes i ord och toner.

Jag har också noterat, att Högsby kommun är sämst i Sverige vad gäller musik, men då menas inte de insatser som görs trots politikernas våldsamma motstånd.
Det skattestödda ”Kulturbruket” håller en fruktansvärt låg musikalisk klass:

Skam är en känsla, som borde få en renässans hos den allians som styr Högsby kommun.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar