fredag 25 augusti 2017

Exakt 70 år.











Den 25 augusti 1947 var en måndag.
Jag började i småskolan i Gränna.
Det fanns två klassrum för klass 1 och 2.
Jag hade fyllt 6 år på sommaren, och min mor ansåg att jag borde börja skolan, eftersom hon själva hade börjat vid sex års ålder.
Jag kunde läsa, skriva och räkna vettigt, och hade fått visa upp detta för skolinspektören.

Vi bodde i Stadsberget, uppe på Grännaberget, med en förnämlig utsikt över Vättern. (Bilden är nyare, och träden har vuxit sedan 1947)




Min skolväg de första fem veckorna var inte så lätt för en sexåring.

Det fanns klasskamrater som hade både längre och svårare skolväg.
Skolskjuts var ett okänt ord och begrepp liksom skollunch.
Fyra av mina klasskamrater i småskolan fick gå om tvåan.
De ansågs inte kunna läsa, skriva och räkna tillräckligt bra för folkskolan.
Var det bättre förr?
Nej, det var annorlunda.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar