tisdag 18 juni 2019

Min fantasi.


Ibland skenar min fantasi iväg med mig.
Som många vet tror jag inte på ett liv efter döden, men andra gör det och har gjort det.
Tänk, om alla dessa inte har helt rätt, utan bara nästan rätt!
Föreställ dig följande mycket möjliga scenario:
En s.k. islamistisk martyr, en självmordsbombare, kommer till en för honom helt främmande plats.
Valhall.
Där sitter Oden och tittar på honom med sitt öga och frågar:
- Vad gör du här?
- Tror du att du ska få lägra 72 ungmör?
- Vem har fått dig att tro så bedrägligt falsktal?
Hugin och Munin kraxar hånfullt.
Höder flinar retfullt mot särklänningen:
- Det finns inga ungmör i Valhall. Det ombesörjer vi samma kväll de kommer hit efter några stop öl.
Tor lyfter sin hammare och stirrar på honom och frågar:
- Dog du en ärofull död i strid?
Han får svaret:
- Jag slets i små stycken av en enda smäll.
Tor blir oerhört imponerad:
- Det måste ha varit den störste jätten i hela Jotunheim som utdelade denna smäll!
- Men jag slets itu av egen sprängkraft, genmäler särklänningen.
- Då har du inte dött en ärofull död i strid, svarar Tor
- Om du dog för egen hand dog du den fegaste av alla dödar.
- Du är är en ynkrygg och oduglig som kämpe med svärd. Du kan på sin höjd vara slagpåse i våra nävkamper.
Frigg kommer in:
- Är du hungrig, särklänning? Vi har nyss slaktat Särimner. Kom och ta en bit fläsk!
- Mjödet är riktigt smakligt och starkt idag. Ta gärna två stop.
Och så vidare, med din egen fantasi.
Avslutningsvis:
Eftersom ingen på Planeten vet något om livet efter detta är och förblir detta mina fantasier.
Verklighetsbakgrund saknas helt.
Ingen ska känna sig kränkt av mina fantasier på grund av sin tro.
John Lennon hade rätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar