lördag 6 juli 2019

Jocke.


Jag har fått mig tillsänt några ankor från min gode vän och f.d. medmusikant Jocke i Gränna.
Här i Högsby är det nog bara jag och Ina som vet vem Jocke är, men i Gränna är han välkänd.
Jocke är den person på Planeten som jag har gjort mest musik tillsammans med.
Vi började hösten 1958, bara han och jag, med dåliga kunskaper men mycket spelglädje. Jag har en inspelning från oktober 1958, där Jocke sjunger ”Teddy bear” och jag ”bapulalar”, men den behåller vi för oss själva.
Sedan blev det The Stars skiffelgrupp och därefter ett halvtaskigt rockband. 1962 blev det The Fox Hunters. För det allra mesta riktigt roligt tillsammans.
Sista gången vi gjorde musik ihop var i augusti 1983 på en loge strax söder om Gränna, när The Fox Hunters gjorde en s.k. revivalspelning.
Idag blir Jocke 78, och detta är min gratulation till honom
Han finns ganska långt fram i mitt minne.

Bilden är tagen den 24 mars 1964, när vi stannade till vid dåvarande Motell Filbyter efter att ha segrat i Sveriges Radios twistbandstävling i Norrköping.
Vi hörs eller ses, Jocke, och må gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar