söndag 5 december 2021

Trekvarts sekel

Syrran skickade mig den här bilden, som väckte en del glada minnen.

Dom här träfigurerna och ganska många fler gjorde vi 1946 när vi bodde på Stadsberget i Gränna. Vi fick tomma sockerlådor av Olle Mathias, som var konsumföreståndare. G.H. Trapp ritade mallarna, Oma la ut dom så att det skulle bli mesta möjliga antal figurer, Opa sågade med lövsåg, min kusin Rainer, 2½ år, blåste bort sågspånen, jag och Grete sandpapprade, Oma och Tante Erika målade. Vi fick 1:- styck för dom, och de flesta gjordes på beställning.

Skulle vara kul att få veta, om det finns några som har överlevt sedan 1946.

Jag har två stående i bokhyllan.


 

2 kommentarer:

  1. Ja, de på fotot har ju överlevt + några till. Du kan lägga ut bilden på FB - du vet att du är från Gränna - för att ev få veta om det finns fler som äger någon. EN liten hund har jag som inte hann (?) bli färglagd men den är fin ändå :) hälsar Syrran

    SvaraRadera