lördag 7 januari 2023

Ett halvt sekel.

 

För 50 år sedan hade vi flyttat till Högsby, och jag skulle börja min tjänst vid Fröviskolan den 8 januari.

Ina och jag var överens om att vi bara skulle bo här tills jag hade fått ett annat jobb, men så blev det inte.

Det blev i vart fall ett halvt sekel.

Jag hittade en gång några gamla brev, som min mor hade skickat till sin svägerska i Tyskland strax efter att vi hade kommit till Sverige och Gränna.

- I Gränna stannar vi bara tills vi har fått arbete någon annanstans.

Hon avled i Gränna den 10. januari 2000.

Vi hade fel båda två.

2 kommentarer:

  1. Skönt du stannade kvar och det kommer från en elev som nära nog gav dig gråa hår. Första dan i högstadiet tyskalektion med Strömer. Man bävade man hade hört så mycket från andra elever. Så här med facit i hand så var det inte du som gjorde fel,nä det låg nog mer på obstinata elever. Hur som helst jag håller inte med dig i allt du säger och skriver men respekterar dina åsikter. Så från en gammal anonym elev,tack för att du stannade och tack för att du gjorde ditt bästa.

    W Blake.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej W Blake!
      Jag fick mina första gråa år 1963, men det sitter i generna. Varför bävade du? Jag har på 34½ år utdelat en örfil, hotat en elev och handgripligen kastat ut en elev ur klassrummet. Alla dom tre har i efterhand tyckt att det var befogat.
      Vi har alla olika åsikter och jag vet varför jag har mina.
      Fortsätt att vara W Blake om du anser det nödvändigt.
      Annars ring 20075.

      Radera