tisdag 8 januari 2013

Så fort gick 40 år!


Idag den 8 januari är det exakt 40 år sedan jag började min tjänst vid Fröviskolans högstadium.
De flesta av mina f.d. elever var inte födda då!
Jag och familjen hade varit i Högsby  redan den 21 december 1972 för att bekanta mig med skolan och träffa min företrädare, Herbert Eriksson.
Nils ”Frasse” Fransson skötte allt på ett bra sätt.
Mina två första lektioner på måndagsmorgonen var tyska i 9AB och därefter svenska i 9A.
9A var en riktigt underhållande klass med elever från Högsby och Berga. Nästan halva klassen bor kvar i kommunen, nu 40 år äldre; Christer Bradley, Christer Gunnarsson, Christina Henriksson, Anneli Jonsson (f. Karlsson), Torbjörn Gustafsson, Kerstin Ingvarsson (f. Karlsson), Jan Erlandsson, Tony Petersson, Kerstin Bronge, Peter Axelsson och kanske någon som jag har missat. Dom är också 40 år äldre idag.
Med hjälp av mitt personliga sinne för humor hade jag tänkt ut något, som jag trodde att mina nya elever skulle uppskatta.
Hela den första lektionen talade jag enbart tyska. Icke ett svenskt ord kom över mina läppar. Eleverna var inte vana vid att höra talad tyska, men de lärde sig och hängde snart med.
Andra lektionen var det som sagt svenska i 9A.
Jag inledde med orden ”Jak er ert ny svenskleraret. Vat finns det som kruper?”
Jag förväntade mig svaret ”ormet”, men 9A kände inte till sketchen.
En rejäl och lite pinsam tystnad lägrade sig i sal 27.
Min humor fick punktering, och jag gick mycket hastigt över till nästa moment.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar