tisdag 9 juli 2013

Jag och musiken 16.

Någon gång i början av juli 1963 fick jag veta, att jag hade fått förordnade på ett vikariat i matematik och fysik vid Centralskolan i Nässjö. Nu visste jag, vad jag skulle göra till nästa sommar, då det blev plantskolan tillsammans med Jocke igen.


Vi hade ganska många spelningar under sommaren, bl.a. på Åsavallen i Gränna, en trevlig, heltäckt dansbana som revs någon gång på 80-talet.

Åsavallen är för alltid förknippad med en händelse knappt tre år senare, som har haft en avgörande betydelse i mitt liv.
Vi fick en spelning på hamnplanen i Gränna den 17 juli i strålande sommarväder för en stor publik. Vi fick också nöjet att prata med och lyssna på Cacka Israelsson. Han var inte längre högst upp på toppen, men han var en bra sångare och drog publik.


Vi nästlade också in oss på Gula Paviljongen i Jönköpings stadspark, strax nedanför Stadsparksvallen, J-Södras hemmaarena. Dom spelningarna var på 3 timmar med 20 minuters paus och betalades med 200:- per kväll, vilket vi nöjde oss med för att få spelningarna. Konkurrensen var mer än hård, och det gällde att behaga publiken för att få komma tillbaka.
Vi fick komma tillbaka.

Senare förhandlade vi upp gaget till 300:- per kväll, och blev nästan husband på Gula Paviljongen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar