fredag 19 juli 2013

Jag och musiken 18.

Lördagen den 20 juli 1963 hade vi en spelning i Växjö Folkets Park (Veckodagarna stämmer fortfarande med 2013!)
Vi var nu etablerade även utanför Jönköpings län, och fick spelningar på olika dansställen i Götaland: Varberg, Borås, Revsudden, Bergkvara, Eksjö osv., även om dom flesta spelningarna var hemomkring: Gränna, Visingsö och Jönköping.
Vi var tidigt på plats i Växjö och jag minns, att vi spelade en runda minigolf på grusbanor, som grustennis, ungefär.
Vi gjorde en bra spelning, kvitterade ut gaget på 375 kronor, och skulle åka hem till Gränna, när någon, jag minns inte vem, tyckte att vi skulle åka till Halmstad och bada.
Emils pappa hade givetvis sagt ” ett sånt stôlleprov”, men vi drog iväg.
Väl i Halmstad kom någon på, att det inte var så långt till Göteborg. Vi sov ett tag i Sigge (vår VW-buss) och fortsatte E6 norrut. I Varberg stannade vi och köpte var sin giftgrön tröja, naturligtvis för att väcka uppmärksamhet.
Självklart ringde vi besked till föräldrar i Gränna, men vi hade fortfarande ingen telefon, så någon annan fick gå med budskapet till min mor. Vi meddelade också arbetsgivaren om uteblivet arbete måndagen.
Efter Göteborg var planerna diffusa, men vi skulle ut till Orust fick någon för sig. Efter en liten stund tyckte Staffan, att vi skulle hälsa på hans farmor i Deje.
Jag var den ende som hade körkort, men på väg mot Trollhättan blev jag för trött, och Leif, vår trummis, tog ratten. Jag slumrade till, men vaknade av ordet ”snuten!” och bytte hastigt plats med Leif.
Det gick bra den gången.
Sedan vaknade jag i Deje. Vi badade i Skivtjärn, en sjö med kristallklart vatten, och sedan åkte vi hem via Karlskoga, Askersund och Motala.
Det var några kronor kvar av vårt gage från lördagens spelning.
Detta kallades för 50 år sedan att ”få ett ryck”.

Vi fick ett ryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar