lördag 1 september 2018

Kalle Anka.

Jag minns inte, om det var just den 1 september 1948 som jag läste den första Kalla Anka-tidningen. Det kan ha varit lördagen den 4 september, eftersom jag har ett minne av att jag och min mor var på cirkus vid hamnen i Gränna, cirkus Rolando, tror jag den hette. På hemvägen såg jag tidningen ligga på trottoaren i hörnet av Brahegatan och Örngränd. Jag tog upp den, men min mor observerade att det stod ett namn på den, och ansåg att den borde lämnas till den rättmätige ägaren, men den gången segrade min uppfattning över hennes, och vi behöll den.
Sedan tidigare hade jag med förtjusning läst de korta serierna i tidningen ”Vårt Hem”, så tanken att göra mig av med denna Kalle Anka föresvävade mig inte.
Det följande halvåret köpte vi Kalle Anka ungefär varannan månad, men från april 1949 var Kalle Ankan obligatorisk. Min mor och morfar läste den också.
Senare kom även Patrik att bli förtjust i Kalle Anka, liksom Edvard.
Jag har kvar tidningarna, väl nerpackade.

Läser om dom gör jag i de inbundna årgångarna.
1948-1960 finns i bokhyllan, liksom Carl Barks samlade i 17 band.









2 kommentarer:

  1. Hej säljer du din Kalle anka 1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Nej, den har ett annat värde för mig än pengar.. Kontakta Patrik efter mitt frånfälle.

      Radera