söndag 2 september 2018

Exakt 50 år.


Måndagen den 2 september 1968 började jag studera tyska vid dåvarande universitetsfilialen i Linköping.
Jag hade avbrutit min sejour i Göteborg våren 1963.
De följande fem åren, 1963-68 vikarierade jag på högstadiet i Nässjö, realskolan i Sävsjö, åk 6 i Motala, Hakarp och Bankeryd samt realskolan i Hyltebruk.
Samtidigt gjorde jag musik i The Fox Hunters och hade för det allra mesta riktigt roligt.
Men jag fick veta, att en universitetsreform planerades, och bestämde mig för att börja läsa tyska i Linköping.
Att ta 2 betyg i tyska på ett år skulle väl vara rafs rafs med lilla hjärnan trodde jag.
Jag kunde ju tyska!
Det tog en nitisk universitetslektor hastigt ur mig.
Jag kunde inget om den fornhögtyska ljudskridningen, kände inte till konflikten i Schillers ”Die Räuber” och visste inget om den tyska naturalismen och Arno Holz liksom en del grammatik, som vilka prepositioner som styr både genitiv och dativ.
- Detaljer, säger du kanske, men men det tyckte inte lektorn.
Jag fick studera som alla andra, och min enda fördel var att jag hade bättre läshastighet och läsförståelse och läste de obligatoriska 12 000 sidorna fortare än de andra.
Att det fanns en by i Kalmar län som heter Högsby hade jag ingen aning om då.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar