lördag 18 maj 2013

Ungdomssynder fyller 50 år.


Den 18 maj 1963 var en lördag, precis som i år. Klockan 8.00 började tentan för 2 betyg i matte (motsv. 40poäng) vid Göteborgs universitet, och jag var anmäld. Jag hade också en packad resväska och en biljett hem till Gränna, för vi skulle åka till Karlsborg och göra musik i S2-salen där. Dom andra skulle åka i förväg, och en bil skulle invänta mig. Det fanns alltid grännabor, som följde med till våra spelningar, och dom bilarnas bagageutrymmen fylldes med vår utrustning.
Men jag hade tröttnat på studentlivet, och studerat ganska mycket bridge, lite poker och kille, och annat på slutet. Dom ämnena ingick inte i universitets utbud.
Jag tog tåget 07.10 från Göteborgs C och avbröt mina studier.
Jag blev inte matte- och kemilärare.
Min mor var ursinnig, och jag minns en replik mycket tydligt:
- Die verfluchte Musik!
Morfar och mormor förhöll sig neutrala.
Alltnog, vi åkte till Karlsborg och gjorde en helt fantastisk spelning den lördagskvällen, och det mesta kändes bra.
På måndagen började jag i plantskolan, där min kompis och vår kompgitarrist Lennart ”Jocke” Johansson jobbade.
Senare sökte och fick jag jobb vid Centralskolan i Nässjö, där jag hade matte och fysik läsåret 1963-64.
1968 återupptog jag mina studier igen. Några betyg i tyska skulle väl vara lätt att ta, för jag kunde ju tyska, trodde jag.
Det tog en nitisk universitetslektor snabbt ur mig.
Så småningom hamnade vi i Högsby….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar