söndag 26 maj 2013

Jag och musiken 10.

Jag tror att det var den 4 januari 1960, som familjen Hermansson flyttade från Karlskoga till Gränna. Staffan Hermansson var den yngre av familjens två söner, och han ingick inte i min bekantskapskrets. Han är fyra år yngre än jag och Jocke.
Vid ett tillfälle, jag tror att det var på senhösten 1961, hälsade jag på hos Jocke. Där råkade Staffan sitta med ett instrument, som jag inte var så bekant med.
Det var en Höfner elbas
Han hade också en primitiv förstärkare till den. Den var av märket Philips och högtalaren var en separat trekantig låda, en dryg meter hög
Jag fick frågan om jag trodde, att han kunde lära sig spela på den.
Jag hade inte en aning om, att hans far var en riktigt bra kontrabasist, så jag svarade så diplomatiskt som möjligt:
- Det tror jag väl om han övar flitigt, eller något liknande.
Den spelades med plektrum, och jag fick prova lite och lyckades med några treklanger, som Staffan lade på minnet.
Staffan bildade tillsammans med trummisen Jan Rendahl och två andra grännaynglingar bandet ”The Tornados”, som existerade i drygt ett år. Den ene av dom blev senare trummis i The Fox Hunters.
Vad som hände en 15 augusti 1962 har jag nämnt tidigare på min blogg.
Sedan rullade det på.

Därmed är jag nästan ifatt historien med 50 års fördröjning.
Hur klarade sig The Fox Hunters i konkurrensen med alla de gitarrgrupper, som bildades runt 1961-1962?
Hyggligt i alla fall


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar