måndag 20 maj 2013

Jag och musiken 4.


Dom två första gymnasieåren (1956-58) bodde jag inackorderad i Jönköping, men dom två sista (1958-60) åkte jag buss från Gränna. Min mor misstänkte nämligen att jag inte skötte mina studier på bästa sätt, och det fanns visst fog för hennes misstankar.
Sommaren 1958 hade jag jobbat i plantskola tillsammans med Lennart ”Jocke” Johansson, som f.ö. är 8 dagar yngre än jag. Han hade en gitarr, och ännu bättre, en grammofon. Hans skivsamling var inte så imponerande, men jag minns klart Little Richards EP med Tutti Frutti, Rip it up, Ready Teddy och Long Tall Sally. Några av dom tidiga Elvis hade han också, samt Little Gerhards ”Buona Sera” och ”Vid foten av fjället”.
Vi satt hos honom och gjorde vårt bästa. Jag har en rullbandinspelning från 1958, så jag vet hur det lät, men det får du, min läsare, inte veta!
Våra kunskaper i engelska var begränsade, trots att jag visste, att det hette oxen och deer i plural, eftersom grammatiken var viktigare än språket i dåtidens skolor. Jocke hade 7 års folkskola och kunde lite mindre, men han köpte ett häfte med texter till Elvis Presleys låtar, och av dom lärde vi oss många utantill. Vi satt och kompade oss och sjöng, och vi hade roligt.
Jocke och jag höll ihop och fortsatte att göra musik tillsammans ända fram till några spelningar på 80-talet.
Tyvärr var det inte många fler ungdomar, som gjorde musik i Gränna, men det rättades också till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar