torsdag 29 juni 2023

Saknad.

Med sorg och saknad noterar jag att ännu en av mina f.d. elever inte finns bland oss längre.

Pär var en gladlynt och positiv elev.

Jag kallade honom ”Son of a clipper man” (Jfr. Dusty Springfield) eftersom hans far, Hans Hammarlund var frisör i Berga.

Mitt sista minne av Pär som elev var att han fick slå tärning om sitt slutbetyg i svenska.

Jag bedömde honom som 3,5 och eftersom det betyget inte fanns slog han tärning och fick en fyra.

Han och hans dåvarande sambo bodde här på Ringvägen 3A ett tag, och hon hjälpte oss i Fröviskolans första musikal, Cats” 1988, genom att ta hand om pianot.

Pär bodde senare på Lyckhemsgatan i Jönköping, där jag själv hade bott två år under min gymnasietid.

Han hörde ofta av sig, och var mer än en f.d. elev.

Jag betraktade Pär som en god vän.

Pär är den tredje eleven i den klassen som är borta.

En trampades ihjäl i Kristianopel och en omkom i tsunamin.

För mig känns det fel att mina f.d. elever går bort före mig.

De ska ju ha mer tid kvar på Planeten.


 

7 kommentarer:

  1. Tommy Jaglen f.d Bengtsson från Berga avled efter en hjärntumör för ca 1 månad sedan, blev 63 år, hade du honom i din klass?
    Han bodde sista tiden tillbaka i Kalmar, där han också är begravd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Jodå, i tre år i tyska och svenska. Mer sympatisk än hans yngre bror, som jag också hade. Några till är borta, en i en olycka på Gotland och några till. Håkan Kängström sent 70-tal, också olycka. Klassen skrev "Världens längsta uppsats". Minns de flesta, och har kontakt med några.

      Radera
  2. Per-åke Jonsson
    Håkan Kängström
    Rolf Oden
    Irene Svensson
    Willy Erlandsson
    Tommy Jaglen
    ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Som sagt - några är borta från Planeten och några är borta ur mitt minne.

      Radera
  3. Tragiskt när nån går bort så ung...Men jag är lite nyfiken på hur ofta du använde tärningen i din betygssättning och var

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Unknown!
      Så gott som alltid, ja! Nej, ag använde aldrig tärning i betygssättning. Pär slog själv. Jag satte för låga betyg på två elever, men det har jag snackat med dom om. DE har klarat sig riktigt bra i livet ändå. En elev kastade jag över ribban, och det visade sig vara rätt. Han har ett bra jobb nu.

      Radera
  4. Tragiskt när någon går bort så ung..Men jag är lite nyfiken på hur ofta du använde tärningen i din betygssättning, och var det något du fick lära dig när du utbildade dig till lärare?

    SvaraRadera