torsdag 8 juni 2023

Värmeverket.

 







Detta värmeverk har värmt oss uti alla våra år.

Det värmt oss ifrån höst och genom vinter fram till vår.

Men nu kommer varma vattnet ifrån pannor vi ej ser

Detta verk är överflödigt, det behövs nu inte mer

För nu är det slut på gamla tider ja nu är det färdigt inom kort

Nu ska värmeverket rivas nu ska värmeverket bort

Ingenting finns kvar för alltid, inget står i alla dar

Snart är värmeverket rivet och då finns det inte kvar.


Ner i Lanhagen fanns hockeyrinken förr naturligtvis

Jag fick nycklarna till verket för att kunna spola is.

Det var kanske åttiofyra eller var det åttiotre?

Du kan kolla med Pär Olsson för jag vet att han var med.


Olle Nordahl skötte verket och vi möttes då och då

för hans gotlandssnack var alltid lika kul att lyssna på.

Han är borta liksom verket, dom har rivit många dar.

och nu är det hela över nu finns bara platsen kvar.

(Musik: Stuart Hamblen, text: Ina och H-G Strömer)



 

8 kommentarer:

  1. Eva Augustsson8 juni 2023 kl. 11:20

    Så trevligt skrivet! Ni är duktiga ni!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! Vi är mycket mottagliga för smicker, men Trettifyran sitter i huvudet sedan 1964. Sjung den, vetja!

      Radera
  2. Bra försök 👍Men texten harmoniserar inte med melodin,lite väl mycket hemmasnickrade betoningar här och där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Elak, dum och okunnig kommentar från en omusikalisk person.
      Per Myrberg är död sedan många år, men han hade med lätthet sjungit "Värmeverket". Kom hit, så ska jag sjunga den för dig. Jag kompar mig själv.

      Radera
    2. Okunnig kommentar från din sida,Per Myrberg lever i allra högsta grad!

      Radera
    3. Hej Anonym!
      Ja! FUMMEL från min sida. Det fanns en Per Myrberg till.
      Han skulle nog inte sjunga "Värmeverket".

      Radera
    4. Det finns många Per Myrberg i landet,men bara en som blev känd med 34:an..otur att du råkade blanda ihop dom 😂

      Radera
    5. Hej Unknown!
      Har förklarat mitt misstag. Ska jag förklara det en gång till innan du fattar?

      Radera