måndag 21 december 2020

Svensk? Ja!


 

En person, fullständigt obekant för mig, som bor i Stockholm har skickat en hälsning till mig på Facebook:

Lilla vän. Ta och lämna vårat land Sverige. Du är inte ens svensk. Så. Åk hem.

Jag vet att Heinz-Günther inte låter svenskt.

Tack och lov för våra barn och barnbarn låter Strömer svenskt.

De slipper få dylik smörja från ”svenskar”, troligen sverigedemokrater.

Men jag har bott i Sverige i 75 år; längre än de flesta sverigedemokrater.

Jag är svensk medborgare sedan 1953.

Jag har motsvarande 120 akademiska poäng i svenska och har undervisat i svenska i 34½ år.

Det har inte sverigedemokraterna. (kanske en eller två?)

Jag kan nationalsången, Sveriges Flagga och Sverige Fosterland utantill.

Det kan inte sverigedemokraterna. (kanske en eller två?)

Dessutom kan jag inte åka ”hem”.

Vi blev utslängda ur Tjeckoslovakien.

Men det kan ju inte alla dessa sverigedemokrater veta.

Dessutom bryr dom sig inte.

Dom har de skönt i sin bubbla.

Usch så trött jag blir på dessa onödigheter!

(Klippet är ur dagens OT, 20201221)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar