måndag 28 december 2020

Tre kvarts sekel 4

 




För 75 år sedan, den 28 december steg jag av färjan i Hälsingborg.

Jag var på dagen 4½ år gammal, och jag har kvar bilden av kajen i hjärnan.

1959 cyklade jag och en kompis till Köpenhamn, och jag kände igen platsen.

Allt är sedan länge ombyggt, men jag har kvar det som en JPG-fil i huvudet.

Sedan åkte vi till Örenäs slott för 14 dagars karantän, men vi hade inga sjukdomar.

Vi hade inga löss heller, eftersom vi var grundligt avlusade.

Jultomten kom och jag fick en liten bil av det välkända märket BRIO.

Det var min första julklapp i Sverige.

Den första maträtt vi serverades på svensk mark var en utsökt delikatess:

Stuvade fiskbullar!

Opa var mycket misstänksam och försiktig:

- Wir müssen das essen, sonst wirken wir unhöflich und undankbar.

Det var enda gången Opa åt stuvade fiskbullar i hela sitt liv.

(Välkomsthälsningen med texten på tyska på ena sidan och svenska på den andra fick vi vid ankomsten till Örenäs. Opa sparade den och mycket annat.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar