torsdag 24 december 2020

Trekvarts sekel 2


 

För 75 år sedan var den 24 december julafton, precis som alla andra år.

Ändå var det en speciell julafton; utan julgran, julklappar och andra tillbehör.

Vi befann oss med de vita bussarna vid Bad Hersfeld (Google Maps vet), ungefär mitt i Tyskland på väg till Sverige.

Vid midnatt stannade bussarna, alla steg ur och vi sjöng ”Stille Nacht”, ”Oh Tannenbaum” och ”Vom Himmel hoch”.

Jag minns den stjärnklara natten, jag minns vägens sträckning högst upp på en flack kulle i en svag högerkurva nästan fotografiskt.

1984 var en vit buss med chaufför på besök vid Fröviskolan, vi pratade lite grann, och han kom ihåg detta lika väl som jag.

- Det var den stämningsfullaste jul jag varit med om, tyckte han.

Julklappar fick vi inte där, men den bästa väntade på oss:

Vi skulle få komma till Sverige.

Kortet med den vita bussen har jag fått av Syrran. Tack!

2 kommentarer: