tisdag 20 augusti 2013

Jag och musiken 26.

Det var gott om musiktävlingar våren 1964, och efter Sveriges Radios twistbandstävling var nog Nalens tvåa när det gällde prestigen.
Vi var i Stockholm på sportlovet och spelade på Nalen, så vi anmälde oss.

Jag minns ingenting av dom andra banden, men vi vann uttagningen, och var därmed klara för semifinal.
Den var i april, och vi åkte till Stockholm igen. Vi var i mycket god form och såg fram emot semifinalen. Den skulle avgöras av en jury, inte av publiken.
Jag har glömt vilka låtar vi spelade, men Chuck Berry och The Beatles var säkert med.
Ett band, som var betydligt mer berömda och kända än vi deltog i samma semifinal, nämligen Ola and the Janglers.
Vi gjorde ett kanonframträdande och vann!
Det är ungefär jämförbart med att Högsby IK skulle slå ut Kalmar FF ur svenska cupen; dvs  otroligt, men vi gjorde det.
Ola Håkansson kom fram till oss och gratulerade på ett hövligt och anständigt sätt. Han konstaterade, att vi hade spelat bra.
Gitarristen Claes af Geijerstam (”Clabbe”) däremot fällde yttrandet ”jävla bönder” när han gick förbi, detta trots att den enda agrara anknytningen för vår del var, att Jocke och jag jobbade ihop i plantskolan.
Det kanske är den näraliggande reaktionen från en diva.
Ola and the Janglers spelade sedan i Eliserien så länge jag kan minnas.

Dit kom aldrig vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar