onsdag 28 augusti 2013

Jag och musiken 29

Lördagen den 8 maj 1965 lämnade vår VW-buss Siegfried I (Sigge) in. Motorn skar ihop vid Brämhult någon mil från Borås.
Jag hade några veckor tidigare blivit stoppad av polisen, som tittade på Sigge och rekommenderade ett besök hos ett nystartat företag, Svensk Bilprovning.
Dom hittade 22 anmärkningar, och reparation var otänkbart, så jag beslöt att köra så länge Sigge ville.
Av en tillfällighet fick jag veta, att Oskar Blomqvist i Örserum skulle skaffa en ny taxi, och han sålde den gamla till mig för 1000:-.
Han ville inte att den skulle bli raggarbil.

Bilen fick namnet Oskar III. Wilhelm II hade jag hyrt en vecka i Nässjö, när Sigge var på verkstad.
Oskar var en förlängd Chrysler med halvautomatisk växellåda. Han vägde 2500 kg och drack drygt 2 liter/mil. (Den kostade 77 öre litern) Jag har inget eget foto av Oskar, men han såg ut som den andra bilen uppifrån i mellanraden.
Vi fyra + chaufför och all vår utrustning fick lätt rum i Oskar.
Oskar höll i 100 dagar.
Då köpte jag en Opel Kapitän 1961 för 4500:-. Han fick namnet Victor IV.
Den hade dragkrok, och vi köpte gemensamt en kärra i Gisebo.
Den finns kvar än idag hos Jocke.










Efter Victor behövde vi inte längre någon bil till våra spelningar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar