måndag 26 augusti 2013

Jag och musiken 28

Sveriges Radio upprepade succén med twistbandstävlingen från 1964, men 1965 hette det popbandstävlingen.
Naturligtvis anmälde vi oss med fjolårets seger i gott minne, men det fanns ett men.
En av de två låtarna skulle vara en egen komposition.
Komponera var inget vi kunde.
Vi kunde härma bättre musiker mer eller mindre bra, och det hade vi klarat oss med i två och ett halvt år.
Jag tog en del av ”How do you do it”, lite av ”One way ticket” och lite annat och satte en riktigt fånig engelsk text till min ”komposition”.
Den var inte bra, men vi hade ingen annan.
Eftersom jag satt bakom vår elorgel, så hade Staffan basen, och vi fick inte byta (varför minns jag inte) så jag fick ta sologitarren i den andra låten.
Den jag var minst dålig på var ”Route 66”.
Vi var inte bra, och fick se oss slagna av ”Scarlett Ribbons” från Norrköping, som kom till semifinalen, men inte längre.
Vi fick en smärre uppenbarelse:
Det fanns band på lokal nivå, som var bättre än vi.
Vi fick ta den motgången.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar