lördag 14 september 2013

Jag och musiken 36.

När jag började vid Fröviskolan i januari 1973 fann jag ingen anledning att nämna mitt förflutna som musikant. The Fox Hunters hade spelat i Ruda Folkets Hus lördagen den 10 april 1965, men ingen i Högsby kommun kom ihåg H-G Strömer från det tillfället.
(Jag minns, att vi hade dåligt med bensin i Sigge vid det tillfället. Vi tankade mopedbränsle med enkronor någonstans där Konsum ligger idag när vi åkte igenom Högsby på hemvägen).
Höstterminen 1980 började Peter Svärd och Peter Olsson som vikarier vid Fröviskolans högstadium. Peter Olsson var en duktig pianist, och Peter Svärd en habil trummis. Dom snackade om att göra lite musik på lärarrummet, och Gillis hängde på. Han sjunger som bekant utmärkt och kompar bra på gitarr.
Det är trevligt med musik, men vi har ingen basist, gick snacket på ett ungefär.
Jag kunde inte hålla mig.
Jag hängde med på elbas.
Björn Persson, som undervisade på mellanstadiet i Berga, var en bra sologitarrist.
Vi övade några gånger, och ställde oss på sporthallens scen vid höstterminens slut 1980.
Eleverna trodde först att det rörde sig om playback, men det var det inte alls frågan om.
Vi var fem lärare, som gjorde ganska bra musik!
Veine Svensson bandade alltihop, och jag har hela föreställningen på kassettband.
Vi gjorde om det vid vårterminens slut, samt julen 1981, då med Olof Sundström på sologitarr.
(Björn hade lämnat Berga och kommunen)
Olof var vikarie i matte och teknik, och vi andra visste aldrig i förväg hur hög han var.
Han var också med när vi spelade några låtar ur ”Jesus Christ Superstar”.
Detta var 1981.
Det skulle komma mera.
Mycket mera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar