måndag 16 september 2013

Jag och musiken 37.

När vår son Patrik gick i sexan fanns det ett band i Högsby, som kallade sig Svensbäck.
Det bestod av Bo Blad, Lasse ”Data”, Anders Lenhoff + någon som jag har glömt.
Dom hade egen utrustning, men det hade inte Patrik och hans klasskamrater, som började bli intresserade av att göra musik.
Turligt nog fick de hålla till och fippla i musiksalen (fyra av dom var lärarbarn).
Efter ett tag frågade jag dom, om dom inte ville spela lite mer på riktigt.
Jodå, de nappade.
Fredrik Jejdling lärde sig spela trummor, Mattias Lenhoff elbas, Stefan Freij lite gitarr liksom Magnus Hedenström.
Conny Karlsson och Patrik kunde redan en hel del saxofon tack vare Lennart Pettersson och musikskolan. Stefan Herdinius var en bra pianist, och fem av dom var också med i det nystartade storbandet.
Jag lärde dom det jag kan, och det gick ganska så fort.
När dom gick i sjuan gjorde Peter Svärd en inspelning med hjälp av sin rullbandspelare. Den finns konverterad till CD, och håller bra klass för att vara sjuor.
Jag kallade dom ”Pojklaget”, eftersom vi då hade lärarorkestern, och dom spelade på en lussevaka, på dåvarande fritidsgården (bredvid gamla lågstadiet) och vid några fler tillfällen.
Efter ett tag klarade dom sig utmärkt utan mig, och i nian presenterade dom en kortare musikal på c:a 30 minuter.
Med Patrik på gitarr spelade de en högsbydag (1986?) med Jonas Malmdal som sångare.
Som slutkläm var Patrik och Mattias med och startade Södertorn All Stars, en mer än 25-årig tradition.
Det var kanske inte så mycket ”Jag och musiken” men jag var i alla fall med på ett hörn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar