tisdag 14 juni 2011

Elvisprojektet, fortsättning 2.

Ja, jag vet om, att historieskrivningen sker baklänges, men bloggen är sådan.
Någon, jag minns inte vem (det kan ha varit jag själv) kom med idén, att vi skulle presentera Elvis Presleys karriär i ljud, ord och bild. Alla blev förtjusta i idén, och så vidtog förberedelserna.
Det största problemet med Elvisprojektet har hela tiden varit att hitta övningstillfällen då alla kan närvara. Alla inblandade ungdomar är riktigt duktiga och musikaliska. Dom är med i andra band och gör musik på andra håll. Några av dom är skickliga på annat än musik och ägnar tid åt detta, t.ex. fotboll. Ibland övade vi låtarna med den ene gitarristen, Simon, därför att Michael jobbade kväll, ibland fick jag ta basen därför att Mikael spelade på annat håll osv. men eftersom viljan fanns löste vi alla sådana problem
Alla låtar skulle övas in, och det visade sig, att det här med kör och stämsång var ganska knepigt till att börja med, men musikaliska människor lär sig fort. Vi satt i källaren hos mig och sjöng och slipade sången till rätta. Ters och kvint blev kända begrepp. Några insatser var svårare än andra, men de satt till slut de också.
Det förekommer rytminstrument och handklapp som bakgrund på många av de tidigare elvislåtarna, och Jonatan visade sig vara duktigast på att sköta just den detaljen.
Jag är som bekant lite av en ekorre, så jag har sparat allt som har med Elvisprojektet att göra. Det är 689 filer i 93 mappar idag, och det ökar fortfarande. Där finns nästan 50 låtar analyserade, några av dom har vi hittills valt att inte spela, trots att de är väldigt kända. (Good luck charm, Kiss me quick, One night bl.a.)
Å andra sedan har Andreas plockat fram mindre kända låtar, som vi övat in och spelat inför publik.
Jag hämtade hem bilder från Nätet, och John Friberg skaffade en projektor för digitala bilder. Jag och Andreas satte ihop ett manus. Jag läste om det igår, och märkte då, hur noggranna vi hade varit. Bilderna växlade sedan allteftersom berättelsen fortskred, vilket John och även Simon skötte förtjänstfullt.
Fredagen den 3 april presenterade vi vårt program i sporthallen; först för högstadiet och åk 6, och på kvällen för allmänheten. Fredag var den enda veckodag som vi kunde samla alla på, och då satt en hel del högsbybor hemma med sitt fredagsmys, så hallen var inte riktigt fullsatt. Jag hade reserverat två platser åt musikskolans bödel, det förra kommunalrådet Ewa Engdahl, men dom två platserna stod tomma under hela föreställningen. Den 8 april körde vi hela showen för tredje och sista gången på ett fullknôkat Tegelbruk. Då gjorde vi en om möjligt ännu bättre insats, och publiken var nöjd, mycket nöjd!
Jag fortsätter i morgon. På bilden ses de två gitarristerna Simon Johnsson och Michael Nilsson flankerande Kalle Berggren vid trummorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar