fredag 17 juni 2011

Läsårsavslutning i Högsby kyrka.

Skolavslutningarna i Högsby kyrka känns lite annorlunda numera, när jag inte längre får sommarlov, men när fem av mina f.d. kollegor går i pension samtidigt är min närvaro i stort sett att betrakta som obligatorisk.
Rektor Roger var som alltid en mycket bra talare, men han överträffades av Anders Ek. Vi som hörde orden minns dom kanske inte ordagrant, men jag kan bara instämma i det han framförde.
Elevernas stora uppskattning tydliggjordes av två stående applåder.
I allt det positiva några negativa tankar:
Jag vet, att Jesus sade:
- Låten barnen komma till mig, och förmenen dem det icke; ty Guds rike hör sådana till. (gamla översättningen som jag lärde mig runt 1950).
Däremot har han aldrig sagt:
- Låten barnen skrika och föra oväsen i kyrkan.
Prästen undvek att kränka alla i kyrkan med en välsignelse, vad den nu kunde ha gjort för skada annat än att reta någon enstaka ateistanarkistfundamentalistextremist.
Bland årets nior fanns de sista som jag har undervisat som ordinarie. Jag hade dom i tyska i åk 6. Yngre elever har jag bara lärt känna vid olika vikariat.
Därmed är epoken Strömer definitivt avslutad.
Jag hoppar nog över läsårsavslutningen 2012.
På bilden nedan ses en av de pensionerade lärarna, nämligen pensionerade läraren Ingvar Gunnarsson.
Han ville inte, att jag skulle publicera bilden på min blogg, men jag vill visa, att jag också kan ta ett par bilder och skriva något sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar