söndag 12 juni 2011

Hur Elvisprojektet började.

På lördag är det, som alla vet, högsbydagen. Klockan 11.30 står jag och några unga, duktiga musiker utanför Högsby Sparbank och spelar valda låtar ur Elvis Presleys rikhaltiga repertoar.
Det är nu tredje året i rad, som vi har nöjet att spela på högsbydagen, och vi kommer väl förberedda, men tyvärr utan Jonatan Karlsson, som finns på annan ort då.
Det kan vara av visst intresse att påminna om hur Elvisprojektet startade.
Högsby IK firade 2008 sitt 100-årsjubileum, och en stor fotbollsgala var planerad i sporthallen sista söndagen i oktober. Musikunderhållning var beställd, men några av dom musikanterna var bortresta på sitt höstlov, så man frågade mig i stället.
Jag hade redan avtalat med Kalle, Michael och Mikael om komp på Bruksgården vid själva hundraårsfesten, och dom var gärna med också i sporthallen. Jag plockade ihop några medley, Chuck Berry, CCR, Little Richard, Elvis och ett blandat.
Jag sjunger gärna själv, men jag kom ihåg, att Andreas Johansson hade sjungit ”Jailhouse rock” i musikalen Lol 2005, så jag ringde honom och frågade, om han ville sjunga elvismedleyt.
Jodå han var gärna med.
Vi gjorde en bra spelning, och bäst gick det när Andreas sjöng.
- Det här var så pass bra, att vi fortsätter med det. Det var vi överens om.
Vi fortsatte, men det skriver jag om nästa gång.
Jag tar med två inlägg och en bild från min blogg oktober 2008:

I vart fall blir det musik på lördag i sporthallen. Högsby IK:s fotbollsgala börjar kl. 1500 med mig på scenen, och det ska bli riktigt roligt. Jag får hjälp av fem duktiga ungdomar, som jag har goda tidigare erfarenheter av från olika musikaler.
Bas: Mikael Karlsson (Hot Stuff, 2007)
Trummor: Kalle Berggren (Odysseus äventyr, 1998)
Gitarr: Mikael Nilsson (Hyran, 2001)
Gitarr: Simon Johnsson (Sommarplåga, 2008)
Sång: Andreas Johansson (LOL, 2005)
Med den laguppställningen kan det knappast bli fiasko. Om du råkar tycka om riktigt gammal god rock’n roll, d.v.s. Elvis, Little Richard, Chuck Berry, Creedence Clearwater Revival och Jerry Williams, så får du ditt lystmäte.
Undrar du, varför det bara blir musik av gammal fin årgång, så beror det på att jag är gammal.
(Andreas Johansson saknas på bilden. Han är så duktig att han inte behöver vara med och repetera. Han kan ändå.)















Det blev en bra dag, bättre än jag hade väntat mig. Många ställde upp, och då kan resultatet bara bli bra, mycket bra eller utmärkt.
Det började redan tidigt på förmiddagen då 5xHerdinius hjälpte till att bära ner förstärkare, högtalare, mikrofoner och instrument till scenen.
Sedan fortsatte det med repetitionen. Så lätt det är att spela och sjunga när man har ett förnämligt komp! Tack Mikael, Mikael, Kalle och Simon. Ni var till god hjälp, och det trycket vi fick på ”I can jive” måste ha höjt taket någon millimeter.
Tack Andreas! Elvismedleyt blev precis så bra som du gjorde det. Du fick den längsta och mest välförtjänta applåden. Känn dig stolt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar