måndag 13 juni 2011

Elvisprojektet, fortsättning

Ja, jag vet om, att historieskrivningen sker baklänges, men bloggen är sådan.
Efter Högsby IK:s 100-årsjubileum hade vi en utmärkt början på vårt Elvisprojekt, men alla som känner till något om Elvis Presleys tidigare inspelningar vet, att det alltid stod
"with the Jordanaires" på skivetiketterna. Musikerna nämndes inte.
Vi behövde således en bra kör för att låta så likt Elvis som möjligt.
Min första tanke var Oliver Lundström. Han hade haft en av huvudrollerna i ”Hot Stuff” året innan, och var, liksom alla i den släkten, musikaliskt begåvad. Hans yngre syster Catja skulle säkert klara av tenorstämman. De båda syskonen anslöt sig glädjande nog till Elvisprojektet utan övertalning. Det var den 23 november 2008. (Jag har sparat e-postmeddelandet jag skickade till Andreas!)
Den fjärde stämman hittade jag luciadagens kväll, när jag hörde Jonatan Karlsson sjunga i luciakören. Han kunde dessutom tuta i olika lurar, trumpet och eufonium. Han värvades hastigt.
Redan tidigare hade vi plockat in John Friberg på piano. Han var mycket bättre än jag, och kunde dessutom tuta i sin lur.
Man kan inte gärna spela ”Return to sender” utan tenorsaxofon, och det var självklart för mig att fråga Andreas Olsson. Han gick ”bara” i sjuan, men hade redan medverkat i två musikaler, och jag visste vad han kunde. Dessutom kunde han spela ”lite piano”.
Därmed var laguppställningen klar. Den var i stort sett handplockad, vilket garanterade en hög kvalitet.
Nu skulle vi ha något att pyssla med också, men det skriver jag om i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar